Här nedan följer de betalningsvillkor, leveransvillkor, ångerrätt och andra villkor som gäller för dig som handlar på himla.se.

ALLMÄNT

Fraktkostnaden är 99 kr för köp under 300 kr. Fraktfritt vid köp över 300 kr. Alla försändelser skickas fullt försäkrade. Om du vill skicka ordern utrikes kontakta order@himla.se för en offert.

  • Alla priser på himla.se är inklusive svensk moms.
  • Alla försök till bedrägerier polisanmäls. Himla AB förbehåller sig rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks.
  • Himla AB reserverar sig för eventuella alla tryckfel såsom t ex pris, storlek, antal produkter i lager på denna webbplats. Vi kan inte heller till 100% garantera att alla bilder exakt återger produkternas utseende.

Himla har valt KLARNA som huvudleverantör för betalning. Tjänsten vi använder heter Klarna Checkout. Alla villkor gällande användning av KLARNA Checkout finner du här.

KONTAKTUPPGIFTER

Himla AB
Söderforsgatan 18
752 28 Uppsala
Telefon Kundtjänst: 018-56 62 00

E-post: order@himla.se
Webb: www.himla.se

Telefontider Kundtjänst:
Måndag – Fredag: 08:30 – 16:30
Lördag – Söndag: Stängt

RETURER OCH BYTEN

Himla.se tillämpar en ångerrätt på 30 dagar. Det innebär att du kan skicka tillbaka dina varor hela 30 dagar efter det att du har fått dem levererade. För att kunna återlämna varorna måste de vara i oförändrat skick och i originalförpackning om sådan finns. Uppfylls inte dessa krav så kommer vi inte att godkänna din retur. Kontakta vår Kundtjänst för detaljinstruktioner angående återsändning.

Om du utnyttjar din ångerrätt betalar du emellertid fraktkostnaden tillbaka till himla.se själv. Väljer du att utnyttja returfraktsedeln som medföljde i din leverans kommer vi att debitera returfraktkostnaden på 99 kr vid din ev. återbetalning.

Är varan skrymmande eller om vikten på paketet överstiger vad som får tas emot på ett utlämningsställe kommer du även att bli debiterad en upphämtningskostnad oavsett om varan hämtas upp på din bostads- eller företagsadress samt om upphämtning sker i någon av våra butiker.

Vissa undantag i ångerrätten kan förekomma om varan är specialtillverkad eller på annat sätt anpassad till just dig.

BETALNINGSSÄTT

Du kan välja mellan följande betalningssätt:

  1. Kortbetalning med VISA, MasterCard
  2. Delbetalning via Klarna.
  3. Faktura via Klarna med 14 dagar som betalningsvillkor.
  4. Betala via internetbank

1 Kortbetalning med VISA eller MasterCard

Du kan alltid känna dig trygg i att handla med svenska kort utställda av VISA eller MasterCard Himla AB. Vi samarbetar med Klarna Checkout, som är Nordens ledande leverantör av betaltjänster via Internet och certifierade enligt kortindustrins nya skärpta säkerhetskrav PCI-DSS (Payment Card Industry Data Security Standard). När du betalar med kort skickas du vidare till en säker sida med SSL-certifikat, där du tryggt fyller i dina kortuppgifter och genomför betalningen. När betalningen har godkänts skickas du tillbaka till himla.se där du får en bekräftelse på att ditt köp är genomfört.

2 Delbetalning via Klarna

Vi erbjuder tillsammans med Klarna delbetalningsmöjligheter på 3, 6, 12, 24 eller 36 månader. En delbetalning på 3,6 eller 12 månader betalas med 0% ränta, medan du betalar en ränta på 9,95% om du delar upp betalningen på 24 eller 36 månader. Det tillkommer för varje delbetalningsupplägg även en uppläggningsavgift på 95-295 kr samt en aviseringsavgift på 29 kr per månad.

I kassan väljer du betalningsalternativet delbetalning och hur många månader du vill dela upp betalningen på. När du bekräftar din order och delbetalningsansökan gör Klarna en sedvanlig kreditupplysning. Du får genast besked om din ansökan har beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du välja ett annat betalningssätt i kassan. Effektiv ränta vid ett köp på 10 000 kr med 0% ränta i 12 månader blir 12,31%.

Läs gärna Klarnas fullständiga kontovillkor.

3 Faktura

Vid betalning mot faktura gäller betalningstiden 14 dagar från den dag dina varor skickas från oss. För att kunna använda dessa betalningsalternativ krävs ditt personnummer och en godkänd kreditbedömning hos vår partner samt att din order sänds till din folkbokföringsadress. Kreditbedömningen resulterar inte i en notering av omfrågningen hos kreditinstitut. När du handlar för mer än 6000 kr eller vill dela upp betalningen krävs även information om din årsinkomst. Avgift för fakturera mig är 19 kr. Fullständiga villkor redovisas tydligt i kassan.

Klarna Fakturavillkor kan du även läsa här.

4 Betala via internetbank

Direkt betalning via internetbank snabbt och smidigt via dator, läsplatta eller mobil. Du behöver ett giltigt BankID eller mobilt BankID som utfärdas av din internetbank.

LEVERANSER

Våra leveranser skickas med Schenker i första hand. Paketet levereras till ditt närmaste ombud, Schenker utgår efter postnumret som du anger vid din beställning. Vår normala leveranstid är ca 3-5 arbetsdagar beroende på lagerstatus. Speciella transportönskemål? Ta kontakt med vår Kundtjänst på telefon 018-56 62 00 eller via e-post till order@himla.se så hjälper vi dig!

Leverans av vara via Concept Stores Täby eller Sickla

Är valet att få leverans via någon av våra Concept Stores i Täby eller Sickla skickas varor normalt från vårt huvudlager i Uppsala torsdagar. För att kunna leverera beställda varor måste order inkomma till Himla senast tisdag samma vecka som leverans. Detta innebär att leveranstiden kan vara något längre än 2-4 dagar – i normalfallet gäller då leveranstider mellan 2-9 dagar. Dessa leveranstider gäller förutsatt att varan finns i lager.

Avisering för leverans av vara via Concept Stores hanteras av butikspersonalen. Avisering kommer att ske via telefon eller e-post. Betalning av vara kan endast ske via www.himla.se.

Ej mottagen vara

Vi debiterar 150 kronor för ej mottagna varor. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du ta emot paketet och skicka tillbaka det till oss, annars blir det registrerat som ej mottaget och debiteras automatiskt.

Transportskador

Alla paket som lämnar oss är försäkrade. Är paketet och/eller innehållet skadat när du får det, anmäl det genast på platsen. Har du öppnat paketet och upptäcker skada så kontakta oss på order@himla.se eller 018-56 62 00. När du återsänder varor till oss står du själv för transportrisken. Om varan skulle komma fram skadad får du skicka tillbaka den till oss så vi kan skicka en ny produkt till dig, kostnaden för frakt när det gäller trasig vara står vi för.

Ångerrätt

Du har full ångerrätt 30 dagar från det att du mottagit varan, förutsatt att du inte använt varan och att den returneras i oskadat skick och i originalförpackning.

SÖKA TRANSPORT

Vi använder i första hand DB Schenker som transportör. Du får ett spårningsnummer då din vara lämnar vårt lager. Du kan spåra den direkt via DB Schenkers hemsida.

Klicka här för att spåra ditt gods.

SÄKERHET

Alla sidor där du som kund lämnar personliga uppgifter vid köp är så kallade säkra sidor (krypterad överföring). Himla.se använder certifikat utställda av GoDaddy.com. Certifikatet garanterar att det är Himla AB’s hemsida (himla.se) som du som besökare kommunicerar med och att överföringen är krypterad. De flesta webbläsare, såsom Internet Explorer och Firefox, använder symboler för att visa om du befinner dig på en säker eller en osäker webbsida. Dessa symboler syns antingen i höger eller vänster hörn längst ner i webbläsar-fönstret.

Ett annat sätt att se att den webbsida du besöker är säker är i adressen. I vanliga fall börjar adresserna med http:// men om du befinner dig på en säker sida börjar de istället med https:// där ”s” står för ”secure”.

Säkra betalningar

Vi samarbetar med Klarna för inlösen av kortbetalningar. Klarna är nordens ledande oberoende leverantör av betalningslösningar för handel på Internet. Överföring av kortuppgifter är krypterade. OBS! Himla.se lagrar inga kreditkortsnummer utan detta hanteras av Klarna.

PERSONUPPGIFTER

Enligt lag måste vi be dig samtycka till att vi behandlar uppgifter om dig, så som namn, adress, e-postadress, telefonnummer. Detta samtycke ger du vid ditt köp. Alla uppgifter som lämnas till oss eller som vi får del av när du besöker vår sajt kommer att behandlas av Himla AB i egenskap av personuppgiftsansvarig.

Informationen kommer att användas i syftet att vi vid köp ska kunna fullgöra våra åtaganden mot dig, uppmärksamma dig på erbjudanden inom dina personliga intresseområden samt övrigt i marknadsföringssyfte. Himla AB kommer aldrig att låta en tredje part använda dina personuppgifter i marknadsföringssyfte om du inte själv godkänner detta.

Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna ska rättas eller raderas.

FORCE MAJEURE

Himla.se är befriat från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet skall anses bl.a. myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, t. ex. restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc, onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.