”Jag vill att vår filosofi om inredning ska spridas över hela världen!”

För 17 år sedan tog Annica Högström över Himla, ett enmansföretag som sålde textilier och hantverk med djurmotiv till svenska barnkammare. Idag har Himla över 3000 textilier i sitt sortiment och flera egna konceptbutiker. Djuren är definitivt borta och produkterna är mestadels enfärgade. På sju år växte företaget från att omsätta två till femtio miljoner kronor.

Men allt började för mer än 20 år sedan på Manhattan i New York när entreprenören Marie-Louise Almgren inspirerades av en butik med country look. Hon åkte hem och startade företag med vännen Helena Ingvarsson. Namnet tog de från sina gemensamma initialer – Himla.

 

 

Från transport till textilier


När entreprenörssjälen Marie-Louise väl grundat Himla ville hon vidare. Annica hade just sålt sitt transportföretag så Marie-Louise frågade om hon ville ta över. Annica var tveksam till en början.
– Jag blev nyfiken. Tack vare Marie-Louise entusiasm och övertalningsförmåga tackade jag ja med tanken att det skulle bli kul att driva ett enmansföretag, säger Annica.

För Annica öppnade sig en helt ny värld. Hon kastade sig in i inredningsbranschen i modet, mässor och stilar. Annica ler åt minnet.

 

 

Känsla för det fina med lin


Tajmingen var perfekt, för när Himla startade hade linnet fått en nytändning i inredningsmodet. Annica visade sig ha känsla för linets möjligheter. Färgskalorna ökades och nyanserades. Kollektionerna matchandes på ett unikt sätt och Himla satsade på exportmarknaden. Trendkänsliga inredningsbutiker snappade upp att företaget erbjöd ett prisvärt linne som ofta gav kunderna bättre kvalitet än förväntat. De förstod vitsen med många olika strukturer, färger och nyanser.
– Jag fascinerades över våra återförsäljare. De hade en sann önskan att hjälpa sina kunder att uttrycka sin stil i heminredningen. Vi ville samma sak, så för mig var det som att hitta hem.

 

 

Lojalitet ger kvalitet


Annicas mål var att ge återförsäljarna allt de önskade sig. Medarbetarna på hemmaplan var viktiga i processen, liksom valet av tillverkare.
– Vi hittade rätt leverantörer i Litauen för 17 år sedan, vilket varit fruktbart för båda parter. Vi har hjälpt dem att bygga upp sina verksamheter och fått obruten lojalitet. Idag är de vår garanti för Himlas jämna, höga kvalitet.

 

 

Himla är inte en stil – det är alla


Annica lever i symbios med sin egen färgskala. Få kan materialisera så många gråa, vita, gröna och rosa nyanser som hon.
– Sortimentet är så rikt att det rymmer alla stilar. Medvetna kunder ser Himla som en självklar bas för att de hittar vad de behöver för att skapa en viss stil.
Himla vill inspirera till att förändra stämningen i ett rum, inte minst i de egna konceptbutikerna och i varuhusens shopin-shop. Kunder som är osäkra på sin egen stil blir inspirerade när Himla visar och berättar hur textilier kan förändra ett rum.

Idag ägnar sig Annica mest åt att utveckla sortimentet. Hon hyllar sitt team och samarbetet med andra, men kollektionerna gör hon på sitt eget sätt. Hon har en genuin känsla för hur nya kollektioner ska passa in i det totala sortimentet. Hur de nya textilierna ska bryta av, följa med eller flikas in i det som redan finns.

 

 

Viktigast att kunna inspirera våra kunder


– För mig har det aldrig varit ett självändamål att få företaget att växa. Målet är att kollektionen sitter som den ska. Är jag nöjd, är kunderna oftast nöjda. De handlar av oss och vi kan fortsätta investera för att nå ut till ännu fler.

Naturligtvis tycker Annica att det är glädjande att produkterna säljer bra i Skandinavien och att satsningarna på export fortsätter att gå bra både i Europa och i övriga världen.
– Jag vill ju att vårt inredningskoncept ska finnas i hem över hela världen, det skäms jag inte för!